Ramadhan

Assalamualaikum, minna..! antum sehat? hehe.. maaf, semenjak 2menjak ni xbuka mane blog. Busy la katekn. OKAY. Hri ni dh 11 Ramadhan 1432h bersamaan 11 Ogos 2011..lmbt btol sy wish ramadhan dkat blog ni...pape pn..Salam Ramadhan dari saye... hmm.. bulan ramadhan ni adalah satu bulan yang berkait rapat dengan Al-Quran, yang mana pada bulan ni lh Al-Quran diturunkan, seperti firman Allah di dlm surah Al-Baqarah, ayat 185 yang berbunyi:
Mafhumnya: "(masa yang diwajibkan ke atas kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bg sekalian manusia, dan menjadi keterangan2 yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dan yang salah. Oleh itu, sesiapa di antara kamu yg sakit atau dlm musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yg ditinggalkan itu pd hari-hari yg lain. (Dengan ketetapan yg sedemikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan,dan Dia tidak akan menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa(sebulan Ramadhan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur."

hmm..dlm ayat ni ade menyebut yg Al-Quran diturunkan pd bulan Ramadhan n juge ttg kemudahan berpuasa bg org yg sakit dan org yg berada dlm safar. Jadi, dlm bulan Ramadhan ni, kite perlu perbanyakkan membaca Al-Quran. Mcm ustzh sy ckp, bulan Ramadhan ni, kite target byk sket amalan2, contoh mcm Al-Quran. Kalo bln biase kite bace A-lQuran 1x khatam sebulan, bulan Ramadhan ni, kite target 2x khatam. Begitu juge amalan2 yg lain...sbb, pd bulan Ramadhan ni, ganjaran amalan2 kite akan digandakan. Yang wajib digandakan 70x dan yang sunat dpt pahala seperti pahala fardhu...dan bulan ni je yang ade solat terawih, so jom sme2 rabut peluang fadhilat solat terawih. Bulan lain xde solat terawih, malah jika dilakukan pd bulan lain itu dianggap bid`ah.(nauzubillahi min zalik)...

okay,, target kite dalam bulan Ramadhan ni adalah utk jadi seorg yg bertaqwa. Seperti firman Allah yg mafhumnya: "wahai org2 yg beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana yg telah diwajibkan ke atas orang yg terdahulu drpd kamu, moga-moga kamu bertaqwa."
The Formula is: BERIMAN + BERPUASA target BERTAQWA
so, same2 lah kite perbanyakkan amalan..dan pd bulan ni jgak ade satu mlm yg dinamakan LailatulQadr, yg mana malam itu lebih baik daripada 1000bulan...hooh..byk tu..! Jadi sama2 lh kite berlumba untuk perbanyakkan amal pd bulan ini...itu shj coretan saya pd kali ini.. Jika ada salah, tolong perbetolkan ye, terima kasih.

RAMADHAN KAREEM..
TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM..insyaallah...

Comments

  1. 'Yang wajib digandakan 70x dan yang sunat dpt pahala seperti pahala fardhu.'

    akak x tau la pulak smpai ganjaran dia mcm tu..

    ReplyDelete
  2. hmm...yep..gnjaran dye cmtu...inilh antara keistimewaan bulan Ramadhan..subhanallah...^^

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

An Naml (60-64).

Don't know what I feel . don't know what to say

Graduation Day