An Naml (60-64).

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum warahmatullah..

Antara rutin harian setiap muslim adalah membaca Al-Quran.. Jadi, samelh ngan saye & awak semua yang sedang membace blog ni, insyaallah..

So, tadi baru sahaje saya melalaui surah An-Naml, dan ada beberapa ayat yang menarik minat saya semasa saya membacanya..ayat-ayat itu ialah :

27:60

#60#
Bukankah Dia(Allah) yang menciptakan langit dan bumi dan yang menurunkan air dari langit untukmu, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu kebun-kebun yang berpemandangan indah? Kamu tidak akan mampu menumbuhkan pohon-pohonnya. Apakah disamping Allah ada tuhan (yang lain)? Sebenarnya mereka adalah orang-orang yang menyimpang (dari kebenaran).

27:61

#61#
Bukankah Dia(Allah) yang telah menjadikan bumi sebagai tempat berdiam, yang menjadikan sungai-sungai di celah-celahnya, yang menjadikan gunung-gunug untuk (mengukuhkan)nya, dan yang menjadikan suatu pemisah antara dua laut?** Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Sebenarnya kebanyakkan mereka tidak mengetahui.

*Dua laut di sini ialah laut yang masin dan sungai besar yang bermuara di laut. Sungai yang tawar itu setelah sampai di muara tidak langsung menjadi masin.*

27:62

#62#
Bukankah Dia(Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepadaNya, dan menghilangkan kesusahan dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di bumi? Apakah di samping Allah ada Tuhan (yang lain)? Sedikit sekali (nikmat Allah) yang kamu ingat.

-Tafsir Ibnu Katsir (QS An-Naml, 27: 62)

Allah berfirman, [Bukankah Dia(Allah) yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepadaNya] artinya siapa yang menjadi sandaran orang-orang yang sedang terkena bencana selain Dia? Siapa yang dapat mengungkap kesedihan orang-orang yang terkena musibah selain Dia.

Firman Allah S.W.T, [Dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di bumi?] adalah sebuah generasi sebelumnya dan orang-orang yang akan datang menggantikan orang-orang yang dahulu. Sebagaimana disebutkan dalam firman Allah swt. sebagai berikut:

[Jika Dia menghendaki, Dia akan musnahkan kamu dan setelah kamu (musnah) akan Dia ganti dengan yang Dia kehendaki, sebagaimana Dia menjadikan kamu dari keturunan golongan lain.](QS Al-An`am, 6: 133)

Makna firman Allah swt di atas adalah sebuah kaum yang saling menggantikan, seperti telah dijelaskan di muka. Serupa dengan hal itu, ayat ini berkata, [Dan menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah (pemimpin) di bumi?] Maksudnya, yaitu umat demi umat, generasi demi generasi, dan komuniti demi komuniti. Andai Allah swt berkehendak, tentu Dia akan menciptakan mereka dalam satu masa, bukan bergantian.

Lalu, datanglah hari kiamat, ketika semua orang akan mendapat balasan atas amal perbuatannya dan ketentuan itu telah tiba. Maksud firman Allah, [Sedikit sekali (nikmat Allah) yang kamu ingat.] adalah sungguh terlalu sedikit apa yang kamu sebutkan untuk memberikan petunjuk kepada mereka menuju kebenaran dan menunjukkan mereka kepada jalan yang lurus (Al-Misbah Al-Munir fi Tahzib Ibnu Katsir, 1999: 801).

27:63

#63#
Bukankah Dia(Allah) yang memberi petunjuk kepada kamu dalam kegelapan di daratan dan lautan dan yang mendatangkan angin sebagai khabar gembira sebelum (kedatangan) rahmatNya? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? MahaTinggi Allah terhadap apa yang mereka persekutukan.

27:64

#64#
Bukankah Dia(Allah) yang menciptakan (makhluk) dari permulaannya, kemudian mengulanginya (lagi) dan yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Katakanlah. "Kemukakanlah bukti kebenaranmu, jika kamu orang yang benar."

-Tafsir Ibnu Katsir(QS An-Naml, 27: 64)

Maksud ayat tersebut adalah Dialah yang dengan kekuasaan dan kebesaranNya menciptakan makhluk dan menghidupkannya kembali. Seperti firmanNya di dalam ayat yang lain sebagai berikut:

[Dan Dialah yang memulai penciptaan, kemudian mengulanginya kembali, dan itu lebih mudah bagiNya](QS Ar-Rum, 30: 27)

Maksud firman Allah, [Dan yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi?], yaitu apa yang dia turunkan dari langit dan Dia tumbuhkan dari anugerah bumi. Sebagaimana firman Allah sebagai berikut:

[Demi langit yang mengandung hujan, dan bumi yang mempunyai tumbuh-tumbuhan](QS At-Tariq, 86: 11-12)

Dialah yang MahaAgung yang menurunkan air penuh berkah dari langit dan menghidupkan tumbuh-tumbuhan di Bumi, lalu muncullah berbagai macam pepohonan, buah-buahan, aneka bunga dan seebagainya. Oleh kerana itu, Allah swt berfirman, [Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)?] maksudnya, yaitu atas dasar ini dan kenyataan yang lain, setelah semua ini, masih menyembah yang lainNya?

Maksud ayat, [Katakanlah, "Kemukakanlah bukti kebenaranmu], yaitu atas kebenaran ajakan kalian untuk menyembah tuhan-tuhan yang lain. Maksud ayat, [Jika kamu orang-orang yang benar], yakni dalam hal itu. Allah swt tahu bahawa mereka tidak memiliki dalil atas apa yang mereka lakukan (Al-Misbbah Al-Munir fi Tahzib Tafsir Ibnu Katsir, 1999: 801).

wallahu a'alam..
sumber terjemahan & tafsir saya ambil dari Al-Quran: 'Syamil Al-Quran Miracle The Reference'.

smoge kite semua dapat ambil iktibar, pengajaran daripada ayat-ayat tersebut di atas..dan semoga usaha saye menulis entry kali ni memberi faedah kepada kite semua yang membaca dan juge yang lain lah...huhu..kalo ad salah, tolong perbetulkan ye.. wa billahi taufiq walhidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

Comments

  1. insyaallah byk memneri manfaat. Teruskan usaha sahabat..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts